Raport z badania preferencji repertuarowych widzów Krakowskiego Teatru VARIETE

RAPORT Z BADANIA OPINII WIDZÓW KRAKOWSKIEGO TEATRU VARIETE
Lipiec 2025


W okresie od 13 czerwca do 6 lipca 2025 roku Teatr VARIETE w Krakowie przeprowadził badanie ankietowe wśród swojej widowni. Celem badania było poznanie oczekiwań repertuarowych oraz opinii odbiorców na temat oferty repertuarowej Teatru. Wyniki te mają posłużyć zarówno jako materiał strategiczny dla rozwoju instytucji, jak i jako dowód rosnącej roli Teatru VARIETE w kulturalnym krajobrazie miasta Krakowa i całego kraju.

Badanie zostało przeprowadzone dwoma kanałami. Głównym narzędziem był formularz online, który wypełniło 1 257 respondentów. Dodatkowo, podczas spektakli w Teatrze dostępna była również wersja papierowa, z której skorzystały 272 osoby. Łącznie w badaniu udział wzięły 1 529 osoby.

Profil respondentów

Wśród uczestników badania dominowały kobiety, które stanowiły 76,7% ogółu. Mężczyźni stanowili 21,4%, osoby niebinarne 1,4%, natomiast 0,5% badanych nie określiło swojej płci. Najliczniejszą grupę wiekową stanowiły osoby w wieku od 26 do 35 lat (35,3%). Kolejne grupy wiekowe to osoby w przedziale 16-25 lat (26,8%) oraz 36-45 lat (22,1%).

Analiza miejsca zamieszkania respondentów pokazuje, że widownia Teatru nie ogranicza się jedynie do mieszkańców Krakowa. 57% uczestników badania mieszka w Krakowie i gminach ościennych, 9% pochodzi z innych miejscowości województwa małopolskiego, a aż 33% przyjeżdża z innych części Polski. Odnotowano również kilka odpowiedzi od osób mieszkających za granicą.

Częstotliwość uczestnictwa w spektaklach

Większość badanych odwiedza Teatr VARIETE kilka razy w roku. Taką odpowiedź wskazało 52,4% osób. Dla 29% respondentów wizyta w Teatrze ma charakter jednoroczny. Stosunkowo niewielka grupa, wynosząca 5,1%, deklaruje udział w spektaklach raz w miesiącu lub częściej. Warto odnotować, że 5,9% osób uczestniczyło w spektaklu po raz pierwszy, a 7,6% jeszcze nie było w Teatrze, ale śledzi jego działalność i planuje wizytę w przyszłości.

Preferencje repertuarowe

Zdecydowana większość widzów wskazała musical jako swój ulubiony gatunek sceniczny (41% odpowiedzi). Na dalszych miejscach uplasowały się spektakle muzyczne (21%) oraz taneczne (12%), które również cieszą się znacznym zainteresowaniem. Ponad 14% respondentów chętnie uczestniczy także w spektaklach komediowych i farsowych, choć część opinii wyrażonych w pytaniach otwartych wskazuje na potrzebę ograniczenia repertuaru farsowego. Widzowie zgłaszali także zainteresowanie operą, spektaklami dramatycznymi, improwizacją teatralną, koncertami, rewiami oraz produkcjami opartymi na muzyce filmowej. Warto jednak zaznaczyć, że w pytaniu o preferencje form teatralnych dominuje musical w zaznaczonej większości.

Musicale licencyjne a produkcje autorskie

W odpowiedzi na pytanie dotyczące preferencji repertuarowych w zakresie musicali, ponad 69% odpowiedzi wskazało na musicale licencyjne jako najbardziej pożądane. Produkcje autorskie, w tym spektakle oparte na polskich historiach i twórczości lokalnej, zostały wskazane przez w 20% odpowiedzi. Pozostała część badanych nie wyraziła zdecydowanej opinii (11%).

Wyniki te świadczą o dużym zainteresowaniu widowni międzynarodowymi tytułami znanymi z Broadwayu i West Endu, przy jednoczesnej otwartości na propozycje oryginalne, pod warunkiem ich wysokiej jakości artystycznej i profesjonalnego przygotowania. Wyniki te potwierdzają odpowiedzi na pytanie otwarte o tytuły, które widzowie chcieliby zobaczyć w repertuarze Teatru VARIETE. Wśród nich znalazły się między innymi: Hamilton (238 wskazań), Hadestown (194), Mamma Mia (98), Dear Evan Hansen, Wicked, Upiór w Operze, &Juliet, Taniec Wampirów, a także oryginalne propozycje jak Epic: The Musical, czy adaptacje znanych seriali (Bridgertonowie). Nie zabrakło również tytułów polskich, m.in. Metro czy Piloci.

Uwagi i postulaty widzów

Analiza odpowiedzi otwartych dostarczyła cennych wniosków dotyczących oczekiwań widzów wobec działalności Teatru. Wielu respondentów podkreślało, że Teatr VARIETE powinien koncentrować się na musicalach jako formacie, który najbardziej odróżnia go od innych krakowskich scen.

Widzowie postulowali także:

  • zwiększenie liczby przedstawień weekendowych i w godzinach popołudniowych[1],
  • umożliwienie prezentacji różnych tytułów w jeden weekend, co byłoby korzystne dla widzów przyjezdnych[2],
  • rozważenie spektakli z napisami w języku angielskim[3],
  • większą dostępność biletów i wcześniejsze ogłaszanie repertuaru[4],
  • poszerzenie oferty o spektakle familijne i musicale dla młodszej widowni[5].

[1] Teatr bezpośrednio reaguje na potrzeby widzów i przy dużym zainteresowaniu spektaklem, uruchamiana jest sprzedaż na odpowiednio wcześniejszą bądź późniejszą godzinę,

[2] Postulat niemożliwy do realizacji ze względu na konieczny czas na demontaż oraz montaż scenografii,

[3] VARIETE proponuje wybrane spektakle z napisami w języku angielskim w zależności od warunków licencyjnych, na ten moment jest to Chicago, reż. Wojciech Kościelniak, Do dwóch razy sztuka, reż. Anna Gryszkówna,

[4] Teatr ogłasza repertuar z maksymalnym wyprzedzeniem możliwym dla teatru o charakterze impresaryjnym,

[5] Teatr oferuje gościnne spektakle familijne i musicale dla młodszej widowni.

Wnioski końcowe

Przeprowadzone badanie potwierdza, że Teatr VARIETE posiada silną, zaangażowaną publiczność, która ceni jego ofertę programową i aktywnie uczestniczy w jego życiu artystycznym. Co istotne, znaczna część widowni przyjeżdża spoza Krakowa, co wskazuje na ogólnopolski zasięg oddziaływania Teatru i jego rosnącą rolę w promocji miasta jako ośrodka kultury.

Widzowie utożsamiają Teatr VARIETE przede wszystkim z musicalem licencjonowanym i w tym kierunku oczekują dalszego rozwoju repertuarowego. Ich sugestie i postulaty potwierdzają, że Teatr może stać się sceną o profilu musicalowym o zasięgu ogólnokrajowym, a przy odpowiednim wsparciu, także międzynarodowym.

Wyniki ankiety stanowią istotny głos odbiorców i jednocześnie dowód na to, że inwestycje w rozwój Teatru VARIETE odpowiadają na realne potrzeby mieszkańców Krakowa oraz szerokiej publiczności z całej Polski. Instytucja ta nie tylko wzbogaca ofertę kulturalną miasta, lecz również przyczynia się do jego promocji, turystyki i wizerunku jako miejsca otwartego na nowoczesne formy sztuki scenicznej.

W naszej witrynie wykorzystujemy poniższe cookies, jesli nie zaakceptujesz wszystkich, niektóre elementy strony mogą nie działać.