SACRUM PROFANUM to najnowszy projekt Adama Bałdycha i jego kwartetu, nagrany dla prestiżowej niemieckiej oficyny wydawniczej ACT MUSIC, który swoją premierę miał 29 marca 2019 roku.
SACRUM PROFANUM jest próbą wpisania muzyki sakralnej różnych epok w kontekst współczesnego świata - jego bogactwa brzmień, wolności interpretacji i ekspresji. Kompozycje średniowiecznej mistyczki Hildegardy z Bingen, latami trzymane w sekrecie w Watykanie „Miserere” Gregorio Allegriego czy utwory współczesnej awangardzistki Sofi Gubaiduliny to materiał dotychczas wykonywany z ogromnym namaszczeniem formalnym, a jego próby jakiejkolwiek ingerencji aranżacyjno - interpretacyjnej były wręcz zabronione. Bałdych czujnie obserwując przemiany dzisiejszego świata, podejmuje to wyzwanie i tworzy nowy projekt, włączając w niego również swoje nowe kompozycje napisane specjalnie dla tego kwartetu.
Po niezwykle udanych projektach „The New Tradition” z Yaronem Hermanem, „Antiphona - Psalmy Syryjskie" czy ostatnio „Brothers” z norweskim Helge Lien Trio, Bałdych tym razem proponuje muzykę niezwykle uduchowioną realizowaną w duchu nieskrępowanej improwizacji i przy użyciu współczesnych środków artystycznych jak dźwięk dookólny i wizualizacje. Tworzy muzykę konceptualną, ale w ciągłym dialogu ze swoim odbiorcą. Najnowszy projekt Adama Bałdycha – Adam Bałdych Quartet – współtworzony jest z wybitną czołówką polskiego jazzu Krzysztofem Dysem na fortepianie, Michałem Barańskim na kontrabasie i Dawidem Fortuna na perkusji.
"Spoglądając wstecz na dorobek Adama Bałdycha odnoszę wrażenie, że gra w tej chwili z najlepszym zespołem, jaki udało mu się stworzyć w ostatnich latach, a album „Sacrum Profanum” jest jedną z najlepszych płyt jazzowych, jakie ukazały się w ostatnim okresie" – Tomasz Szachowski / Jazz Forum, Polskie Radio Dwójka / PL
“Bo Bałdych to estradowe zwierzę, a w kontakcie z publicznością jego muzyka rośnie.” – Piotr Iwicki / Rzeczpospolita / PL
“Arcydzieło.” – Jazz thing / DE
"Polski skrzypek Adam Bałdych idzie tam, gdzie prowadzi go muza.” – DownBeat / USA
7 czerwca 2019
Kategoria: W teatrze