Mackie Majcher, herszt bandy ulicznych rzezimieszków, czuły kochanek, którego znają wszystkie dziwki w Londynie, czy może przykładny mąż, planujący przyszłość ze swoją żoną Polly? Kim tak naprawdę jest Mackie? Do czego doprowadzi jego rywalizacja z Jonatanem Peachumem, szefem firmy „Przyjaciel Żebraka i s-ka” o pozycję w przestępczym półświatku? I w czym pomogą Mackiemu dobre relacje z Brownem, szefem policji? Ta nieprzemijająca historia kryje w sobie mnóstwo emocji i jeszcze więcej zwrotów akcji.
Opera za trzy grosze, pomimo sugestywnego tytułu, pod względem muzycznym operą nie jest. Nie usłyszymy w niej rozbudowanych arii, kunsztownych recytatywów czy chórów. Kurt Weill stworzył nowy typ teatru muzycznego – dostępny i powszechnie zrozumiały, z muzyką, w której brzmią rytmy taneczne foxtrota i tanga, jazz oraz klimat kabaretów i kawiarni.